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From Beans to Bars: Explore numerous challenges along the cocoa value chain
German version below
WHAT: Why is food at the center of so many global challenges? Environmental change, loss of biodiversity, soil degradation, malnutrition, child labour and the exploitation of seasonal workers in the agricultural sector are all challenges we are connected to through our daily meals.
In this game, we learn how these topics are interlinked, how they affect different stakeholders and how we as consumers are connected to these challenges. At the basis is a beloved ‘Swiss’ product: chocolate. We use the cocoa value chain as a starting point to explore food systems. Participants take different stakeholder perspectives and understand challenges and solutions related to environmental, economic and social sustainability.
Based on research done in member groups of the World Food System Center at ETH Zürich, this game was developed by Jon Wirthner and Braida Thom in 2021 and has been played with numerous audiences, from high school students to teachers and university students.
Built up of a session:
1. Introduction: We recommend starting with a short introduction of food systems in general and the cocoa value chain in particular. For the introduction of the cocoa value chain you can use the presentation you find below. Duration: 15-30 minutes.
2. Explain and play the game: We offer both an online and in-person version of the game in English and German. Duration (with explanation of the game): at least 45 minutes.
3. Discussion: We recommend to end with a discussion, to talk about various challenges and solution approaches. Wrapping up with how we, as consumers, can make a small contribution to sustainable food systems. Duration: 30-45 minutes.
For whom: Anyone aged 13 and above. We have played the games with numerous audiences, from gymnasium students (aged 13 – 18), university students, secondary school teachers from all disciplines, such as biology, geography, philosophy, as well as with other interested participants.
Time needed for the game: At least 45 minutes playing time. Introduction and discussion may take at least another hour. Hence, make sure to calculate at least 2 hours to run this game.
Material: The material below contains detailed descriptions of the board game as well as all necessary information to understand and run the game. Furthermore, various documents for teaching are available.
- Download Tips for game supervisors (PDF, 1 MB)
- Download Game preparation (PDF, 3 MB)
- Download Game instruction (PDF, 26.1 MB)
- Download From Beans to Bars: Game board with cards (PDF, 398.1 MB)
- Download Manual 'Play Online' (PDF, 2.5 MB)
- Download Manual 'Tech-Helper' (PDF, 1.8 MB)
- external page Online game on Tabletopia
- Additional material:
Bohnen bringen Bares: Entdecke zahlreiche Herausforderungen entlang der Kakao-Wertschöpfungskette
WAS: Warum steht unsere Ernährung im Mittelpunkt so vieler globaler Herausforderungen? Globaler Wandel, Verlust von Biodiversität, Bodendegradation, Unterernährung, Kinderarbeit und die Ausbeutung von Saisonarbeiter:innen in der Landwirtschaft sind Herausforderungen, mit denen wir durch unsere täglichen Mahlzeiten verbunden sind.
In diesem Spiel lernen wir, wie diese Themen miteinander verknüpft sind, wie sie verschiedene Interessengruppen betreffen und wie wir als Konsument:innen mit diesen Herausforderungen in Verbindung stehen. Grundlage ist ein beliebtes "Schweizer" Produkt: Schokolade. Wir nutzen die Kakao-Wertschöpfungskette als Ausgangspunkt, um Ernährungssysteme zu erkunden. Die Teilnehmer:innen lernen Perspektiven von verschiedenen Interessengruppen kennen und erhalten einen Einblick in Herausforderungen und Lösungsansätze im Zusammenhang mit ökologischer, wirtschaftlicher und sozialer Nachhaltigkeit.
Das Spiel wurde von Jon Wirthner und Braida Thom im Jahr 2021 auf der Grundlage von Forschung der Mitgliedsgruppen des World Food System Center der ETH Zürich entwickelt und wurde bereits mit zahlreichen Zielgruppen gespielt, von Gymnasiast:innen über Lehrpersonen bis hin zu Studierenden.
Aufbau einer Doppellektion:
1. Einführung: Wir empfehlen, mit einer kurzen Einführung in Ernährungssysteme und die Kakao-Wertschöpfungskette zu beginnen. Für die Einführung in die Kakao-Wertschöpfungskette kann die untenstehende Präsentation verwendet werden. Dauer: 15-30 Minuten.
2. Brettspiel spielen: Wir bieten sowohl eine Online-Version als auch eine analoge Version des Spiels auf Englisch und Deutsch an. Dauer (mit Erklärung des Spiels): mindestens 45 Minuten.
3. Diskussion: Wir empfehlen, das Spiel mit einer Diskussion abzuschliessen, um über verschiedene Herausforderungen und Lösungsansätze zu sprechen. Es kann diskutiert werden, wie wir als Konsument:innen einen kleinen Beitrag zu nachhaltigen Ernährungssystemen leisten können. Dauer: 30-45 Minuten.
Für wen: Alle ab 13 Jahren. Wir haben das Spiel mit zahlreichen Zielgruppen gespielt: Gymnasiast:innen (im Alter von 13 bis 18 Jahren), Studierende, Lehrpersonen verschiedener Fachrichtungen, wie Biologie, Geographie, Philosophie, und andere interessierte Personen.
Zeitbedarf für das Spiel: Mindestens 45 Minuten Spielzeit. Einführung und Diskussion können mindestens eine weitere Stunde in Anspruch nehmen. Rechne daher mindestens mit 2 Stunden für die Durchführung des Spiels.
Material: Das untenstehende Material enthält detaillierte Beschreibungen des Brettspiels sowie alle notwendigen Informationen zum Verständnis und zur Durchführung des Spiels. Außerdem stehen verschiedene Dokumente für den Unterricht zur Verfügung.
- Download Tipps für die Spielleitung (PDF, 1 MB)
- Download Spielvorbereitung (PDF, 1.5 MB)
- Download Spielanleitung (PDF, 18.9 MB)
- Download Bohnen bringen Bares: Spielbrett mit Karten (PDF, 312.2 MB)
- Download Manual 'Online Spielen' (PDF, 2.4 MB)
- Download Manual 'Technik-Tipps' (PDF, 1.8 MB)
- external page Onlinespiel auf Tabletopia
- Zusatzmaterial:
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Monika Piessens, Education Manager